Při tvorbě Školního vzdělávacího programu školní družiny jsme nejvíce navazovali na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, která je určena pro první stupeň základního vzdělání, je založena na vlastním prožitku žáků vycházejícím z konkrétních nebo modelových situací a poskytuje žákům základní orientaci týkající se člověka, rodiny, společnosti, kultury, přírody, techniky, zdraví a dalších témat.
Místo, kde žijeme
Známe naši vesnici/město – sestavujeme mapku Šebrova, seznamujeme se s posláním pošty, knihovny, lékárny, nákupních středisek, bank, policie, nádraží, muzea, radnice.
Hrajeme si na návštěvníky naší vesnice
- řešíme kvízové otázky
- hledáme v internetové fotomapě, najdeme náš dům a školu.
- čteme pověsti z našeho regionu a zkoušíme je ilustrovat.
Náš dům – stavíme svůj dům ze stavebnicových dílů, papírových krabiček.
- navrhujeme dům budoucnosti
Moje škola – hrajeme orientační hru v budově školy, prohlížíme si odborné učebny, zjišťujeme, kdo v naší škole pracuje.
- plánujeme a realizujeme výzdobu chodeb a družinové místnosti, návrhy vystavíme.
Lidé kolem nás
Moje rodina – představujeme a malujeme svoji rodinu.
- zjišťujeme povolání rodičů a prarodičů, besedujeme o představách o našem budoucím povolání.
- tvoříme přáníčka a drobné dárky k narozeninám, ke Dni matek.
Kamarádi, spolužáci – hrajeme si na malíře, kreslíme portréty a společně sestavujeme obraz žáků naší družiny.
- hrajeme si na detektivy.
- vyrábíme dárečky pro budoucí prvňáčky.
- při hrách zjišťujeme, jak se známe, jaké máme dobré vlastnosti.
Lidé všech světadílů – hrajeme zeměpisné hry.
- ukazujeme si na mapě světa, kde žijí různé národnosti, zjišťujeme rozdíly mezi nimi, připomínáme si důležitost učit se cizí jazyk.
- hrajeme si s anglickými slovíčky – spojovačky, pexeso…
Nejsme všichni stejní – učíme se, jak pomáhat lidem, kteří jsou fyzicky nebo psychicky znevýhodněni.
- zkoušíme si, jak je pro nevidomého obtížná orientace v prostoru, určujeme předměty hmatem, zkoušíme malovat ústy.
Společenské chování – čteme si příběhy, známe kouzelná slovíčka.
- dramatizujeme různé situace (v restauraci, obchodě, jídelně, autobuse, divadle, kině, na výstavě).
Sdělovací prostředky – povídáme si o pořadech v televizi, diskutujeme o tom, co je pro děti vhodné a co nikoliv.
- hrajeme si na scénáristy, novináře, reportéry.
- připravíme si vědomostní soutěže – AZ kvíz, Bingo, Riskuj, Chcete být milionářem?
- učíme se používat internet, vyhledat potřebnou informaci.
Svátky a oslavy – seznamujeme se se jmény v kalendáři, označíme si, kdo má kdy svátek.
- vyrábíme Mikuláše a čerty.
- připravujeme se na adventní čas a Vánoce, vyrábíme adventní věnec, vánoční ozdoby, přáníčka, drobné dárky, zpíváme koledy, připomínáme si vánoční zvyky, čteme vánoční příběhy a sledujeme pohádky.
- vyzdobíme si místnosti vánočními motivy.
- připravíme si karneval a vyrobíme masky.
- besedujeme o velikonočních zvycích a tradicích, zdobíme kraslice, pleteme pomlázku, zdobíme třídu jarními a velikonočními motivy.
- připomeneme si, proč se slaví Den učitelů.
- povídáme si o významu Dne dětí, připravíme veselé soutěžní odpoledne plné her a zábavy spojené s diskotékou.
Lidé a čas
Náš denní režim – rozlišujeme povinnosti a zábavu – kreslíme, co nás baví, jak využíváme volný čas.
- vytváříme leporelo denního režimu.
- vyrábíme papírové hodiny s ručičkami, určujeme čas.
- tvoříme kalendář.
Jak se mění lidé, věci – besedujeme nad starými fotografiemi, tvoříme časovou přímku.
- sbíráme staré pohlednice, srovnáváme je se současností.
Pohádky a pověsti – čteme české a světové pohádky, pověsti, říkadla, básničky, hádanky, jazykolamy.
- ilustrujeme pohádky, vyrábíme papírové loutky a hrajeme s nimi příběhy.
- učíme se a zpíváme lidové písně, poznáváme hudební nástroje.
- hrajeme si na řemesla.
- pátráme, jak se žilo na hradech a zámcích – sestavujeme, modelujeme a lepíme hrady a okolí – využíváme modelovací hmotu, papír, přírodniny, látky.
- vyprávíme si o masopustních zvycích.
Rozmanitost přírody
Chováme domácí mazlíčky – kreslíme, modelujeme, malujeme svoje zvířecí kamarády, besedujeme o tom, jakou péči vyžadují.
Roční období – tvoříme koláž z obrázků čtyř ročních období.
- porovnáváme, jak se příroda mění během roku.
- zkoumáme počasí, vyhledáváme pranostiky.
Tvoříme z přírodnin – sbíráme plody, listy, květy a vyrábíme drobné šperky, lesní strašidla, obtiskujeme listy, využíváme frotáže, tisku a dalších výtvarných technik.
Obrázky z cest – sbíráme pohlednice z různých částí světa, dokreslujeme krajinu.
- využíváme encyklopedií a atlasů.
- vyprávíme si o zážitcích a zajímavostech z cest.
Chráníme životní prostředí – besedujeme na téma třídění odpadů.
- vytvoříme plakát ke Dni Země.
- sledujeme, jak lidé chrání přírodu v našem okolí.
Poznáváme zvířata, rostliny, ptáky, hmyz – sbíráme informace z encyklopedií, internetu, časopisů, knih.
- hrajeme hru Otázky a odpovědi, řešíme záhady a rébusy.
- poznáváme exotická zvířata a prostředí, ve kterém žijí.
- vyrábíme jednoduchá krmítka, připravujeme dárečky na vánoční strom pro zvířátka v lese.
- čteme si příběhy o přírodě.
Člověk a jeho zdraví
Poznáváme svoje tělo – pomocí encyklopedií, internetu, knih zkoumáme části lidského těla, soutěžíme v kvízu.
Čistota půl zdraví – připomínáme si hygienické návyky, předvádíme si naši péči o vzhled a čistotu.
- besedujeme o kosmetických přípravcích a jejich použití.
- povídáme si o péči o náš chrup.
- sestavujeme kvízové otázky.
Nebojíme se lékaře – povídáme si o zkušenostech z návštěvy u lékaře, pobytu v nemocnici.
- besedujeme se zdravotní sestrou.
- učíme se, jak zacházet s léky.
Učíme se základy první pomoci – čteme a vyprávíme si o nebezpečí úrazů a jak jim předcházet.
- předvádíme si, jak ošetřit drobná poranění, seznamujeme se s obsahem lékárničky.
- učíme se, jak přivolat pomoc ke zraněnému člověku.
Zdravý jídelníček – rozeznáváme potraviny prospěšné pro náš organismus.
- vystřihujeme obrázky potravin, tvoříme koláže.
- hrajeme si na kuchaře.
- soutěžíme ve smyslovém poznávání potravin.
- rozeznáváme jednotlivé druhy ovoce a zeleniny.
Rádi sportujeme – pořádáme jednoduché soutěže s míčem, švihadly, létajícím talířem, gumou, obručemi, míčky, líným tenisem, lanem.
- hrajeme míčové hry.
- zkoušíme atletické disciplíny.
- soutěžíme ve štafetových závodech.
- hrajeme pohybové hry.
- relaxujeme při hudbě.
- v zimě chodíme sáňkovat a soutěžíme v zimních radovánkách – stavíme sněhuláky, házíme sněhovými koulemi na cíl.
- připravíme si netradiční sportovní disciplíny – opičí dráhu, běh pozpátku, skok vzad…
- malujeme a kreslíme různé sporty, které sledujeme v televizi nebo na stadionech.
You must be logged in to post a comment.