Kompetence

Kompetence k učení – umožňuje žákům osvojit si strategii učení a motivuje je pro celoživotní učení

  • Klademe důraz na odkaz učitele národů J. A. Komenského a jeho vize – Škola hrou (škola tvořivá)
  • Vedeme žáky k sebekontrole, hodnocení a sebehodnocení
  • Žáci pracují na projektech z různých vzdělávacích oblastí, kde si sami organizují práci a její formu, realizují vlastní nápady, které poté prezentují.
  • Individuálním přístupem k žákům maximalizujeme jejich šanci prožít úspěch, vyzdvihnout silné stránky, ale zároveň vhodným způsobem upozornit na nedostatky.
  • Snažíme se pěstovat jejich zdravé sebevědomí.
  • Vedeme žáky k tomu, aby se jasně a výstižně vyjadřovali ústní i písemnou formou /aby dokázali vyjádřit své myšlenky, pocity a prožitky.

Kompetence k řešení problémů – podněcuje žáky tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů

  • Nepředkládáme žákům zpravidla hotové výsledky a poznatky k osvojení, ale vedeme je k tomu, aby vše nové, pokud to lze, získali na základě činností, pozorování, pokusů – na základě objevování.
  • Žáci se učí rozumově poznávat přírodní zákonitosti a zařazovat je do systému.
  • Žákům je umožněno při různých školních akcích podílet se na plánování, přípravě a realizaci.
  • Žáci se učí získávat informace z různých zdrojů – ústních, tištěných mediálních a počítačových – včetně internetu, jsou vedeni k tomu, aby je uměli vyhledávat, třídit a využívat.

Kompetence komunikativní – vede žáky k všestranné a účinné komunikaci

  • Naše škola klade velký důraz na kvalitní vztahy a tím i komunikaci mezi jednotlivými žáky navzájem, ale i mezi nimi a učiteli, popř.ostatními zaměstnanci školy a samozřejmě i komunikaci mimo školu.
  • Klademe důraz na adekvátní verbální i neverbální komunikaci (např.vhodné hry)
  • Žáci se učí obhajovat vhodnou formou svůj vlastní názor a poslouchat názor druhých, vhodně na něj reagují, popř. se zapojují do diskuse.
  • Žáky učíme dodržovat etiku komunikace (věcnost, naslouchání, prostor pro různé názory, respektování originálních i nezdařených názorů) – přihlásí se o slovo, odpoví na položenou otázku, použije srozumitelné výrazy,…
  • Žák umí dát najevo, že něčemu nerozumí.
  • Učíme děti připravovat si krátké projevy na dané téma a prezentovat je před spolužáky.
  • Podporujeme přátelské vztahy ve třídách
  • Starší žáci rádi pomáhají mladším a ti je za to přirozeně respektují.

Kompetence sociální a personální – rozvíjí u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci vlastní a druhých

  • Podporujeme vzájemnou pomoc žáků, zařazujeme do hodin skupinovou práci či práci ve dvojicích.
  • Při skupinové práci dbáme na to, aby žáci střídali role ve skupině.
  • Klademe důraz na bezpečné sociální prostředí ve škole, společně sestavujeme pravidla chování a usilujeme o to, aby je žáci dodržovali a dokázali se vzájemně kontrolovat a pravidla si připomínat.
  • Vedeme žáky k tomu, aby svým ohleduplným chováním přispívali k upevňování dobrých mezilidských vztahů, vzájemně si pomáhali v běžných životních situacích.
  • Žáci zcela přirozeně projevují radost z úspěchů ostatních – tleskají žákům, kteří splnili svůj úkol a který se jim zdařil.
  • Upevňujeme v žácích sebedůvěru.

Kompetence občanské – připravuje žáky jako svobodné a zodpovědné osobnosti, vědomé si svých práv a povinností

  • Žáci se učí samostatně rozhodovat a nést důsledky za své rozhodnutí.
  • Žáky vedeme k dodržování mravních hodnot.
  • Učíme žáky aktivně rozvíjet a chránit své zdraví – fyzické, duševní a sociální a být za ně odpovědný.
  • Klademe důraz na Environmentální výchovu, vedeme žáky k třídění odpadů.
  • Žáci jsou zapojeni do výzdoby školy.
  • Seznamujeme žáky s odlišným způsobem života, tradicemi lidí z jiných kultur, učíme je respektovat rozdíly mezi lidmi.
  • Klademe důraz na nedělání rozdílů v barvě pleti, národnosti, kultuře – jsme „děti jedné planety“.
  • Zároveň ctíme a respektujeme vlastní tradice kulturu a historii, zejm. V projektových dnech (sv.Martin, Vánoce, Velikonoce, Den dětí,..)
  • Učíme je být ohleduplní ke starým a nemocným lidem.

Kompetence pracovní – pomáhá žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i možnosti a uplatňovat získané vědomosti a dovednosti

  • Žáci si osvojují základní pracovní dovednosti, učí se organizovat a plánovat práci, uklízet si své pracovní místo.
  • Žáci neničí zařízení školy, pomůcky ani učebnice či pracovní sešity, neplýtvají papírem ani jinými materiály.
  • Žáci se učí bezpečně používat materiály a nástroje přiměřené jejich věku.
  • Žáci vytváří jednoduchými postupy různé předměty z různých materiálů.
  • Vedeme žáky k vytrvalosti při plnění úkolů a umožňujeme jim uplatňovat vlastní nápady a tvořivost.
  • Vedeme žáky k tomu, aby vždy dokončily práci, při čemž respektujeme individuální tempo.
  • Žáci se učí hodnotit svůj výrobek.
  • Připravujeme žákům i takové pracovní činnosti, které je učí chránit životní prostředí a jejich zdraví.
  • Vedeme žáky ke třídění odpadu.