Kompetence k učení – umožňuje žákům osvojit si strategii učení a motivuje je pro celoživotní učení
- Klademe důraz na odkaz učitele národů J. A. Komenského a jeho vize – Škola hrou (škola tvořivá)
- Vedeme žáky k sebekontrole, hodnocení a sebehodnocení
- Žáci pracují na projektech z různých vzdělávacích oblastí, kde si sami organizují práci a její formu, realizují vlastní nápady, které poté prezentují.
- Individuálním přístupem k žákům maximalizujeme jejich šanci prožít úspěch, vyzdvihnout silné stránky, ale zároveň vhodným způsobem upozornit na nedostatky.
- Snažíme se pěstovat jejich zdravé sebevědomí.
- Vedeme žáky k tomu, aby se jasně a výstižně vyjadřovali ústní i písemnou formou /aby dokázali vyjádřit své myšlenky, pocity a prožitky.
Kompetence k řešení problémů – podněcuje žáky tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů
- Nepředkládáme žákům zpravidla hotové výsledky a poznatky k osvojení, ale vedeme je k tomu, aby vše nové, pokud to lze, získali na základě činností, pozorování, pokusů – na základě objevování.
- Žáci se učí rozumově poznávat přírodní zákonitosti a zařazovat je do systému.
- Žákům je umožněno při různých školních akcích podílet se na plánování, přípravě a realizaci.
- Žáci se učí získávat informace z různých zdrojů – ústních, tištěných mediálních a počítačových – včetně internetu, jsou vedeni k tomu, aby je uměli vyhledávat, třídit a využívat.
Kompetence komunikativní – vede žáky k všestranné a účinné komunikaci
- Naše škola klade velký důraz na kvalitní vztahy a tím i komunikaci mezi jednotlivými žáky navzájem, ale i mezi nimi a učiteli, popř.ostatními zaměstnanci školy a samozřejmě i komunikaci mimo školu.
- Klademe důraz na adekvátní verbální i neverbální komunikaci (např.vhodné hry)
- Žáci se učí obhajovat vhodnou formou svůj vlastní názor a poslouchat názor druhých, vhodně na něj reagují, popř. se zapojují do diskuse.
- Žáky učíme dodržovat etiku komunikace (věcnost, naslouchání, prostor pro různé názory, respektování originálních i nezdařených názorů) – přihlásí se o slovo, odpoví na položenou otázku, použije srozumitelné výrazy,…
- Žák umí dát najevo, že něčemu nerozumí.
- Učíme děti připravovat si krátké projevy na dané téma a prezentovat je před spolužáky.
- Podporujeme přátelské vztahy ve třídách
- Starší žáci rádi pomáhají mladším a ti je za to přirozeně respektují.
Kompetence sociální a personální – rozvíjí u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci vlastní a druhých
- Podporujeme vzájemnou pomoc žáků, zařazujeme do hodin skupinovou práci či práci ve dvojicích.
- Při skupinové práci dbáme na to, aby žáci střídali role ve skupině.
- Klademe důraz na bezpečné sociální prostředí ve škole, společně sestavujeme pravidla chování a usilujeme o to, aby je žáci dodržovali a dokázali se vzájemně kontrolovat a pravidla si připomínat.
- Vedeme žáky k tomu, aby svým ohleduplným chováním přispívali k upevňování dobrých mezilidských vztahů, vzájemně si pomáhali v běžných životních situacích.
- Žáci zcela přirozeně projevují radost z úspěchů ostatních – tleskají žákům, kteří splnili svůj úkol a který se jim zdařil.
- Upevňujeme v žácích sebedůvěru.
Kompetence občanské – připravuje žáky jako svobodné a zodpovědné osobnosti, vědomé si svých práv a povinností
- Žáci se učí samostatně rozhodovat a nést důsledky za své rozhodnutí.
- Žáky vedeme k dodržování mravních hodnot.
- Učíme žáky aktivně rozvíjet a chránit své zdraví – fyzické, duševní a sociální a být za ně odpovědný.
- Klademe důraz na Environmentální výchovu, vedeme žáky k třídění odpadů.
- Žáci jsou zapojeni do výzdoby školy.
- Seznamujeme žáky s odlišným způsobem života, tradicemi lidí z jiných kultur, učíme je respektovat rozdíly mezi lidmi.
- Klademe důraz na nedělání rozdílů v barvě pleti, národnosti, kultuře – jsme „děti jedné planety“.
- Zároveň ctíme a respektujeme vlastní tradice kulturu a historii, zejm. V projektových dnech (sv.Martin, Vánoce, Velikonoce, Den dětí,..)
- Učíme je být ohleduplní ke starým a nemocným lidem.
Kompetence pracovní – pomáhá žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i možnosti a uplatňovat získané vědomosti a dovednosti
- Žáci si osvojují základní pracovní dovednosti, učí se organizovat a plánovat práci, uklízet si své pracovní místo.
- Žáci neničí zařízení školy, pomůcky ani učebnice či pracovní sešity, neplýtvají papírem ani jinými materiály.
- Žáci se učí bezpečně používat materiály a nástroje přiměřené jejich věku.
- Žáci vytváří jednoduchými postupy různé předměty z různých materiálů.
- Vedeme žáky k vytrvalosti při plnění úkolů a umožňujeme jim uplatňovat vlastní nápady a tvořivost.
- Vedeme žáky k tomu, aby vždy dokončily práci, při čemž respektujeme individuální tempo.
- Žáci se učí hodnotit svůj výrobek.
- Připravujeme žákům i takové pracovní činnosti, které je učí chránit životní prostředí a jejich zdraví.
- Vedeme žáky ke třídění odpadu.
You must be logged in to post a comment.